Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.02.2009 02:25 - Страх от смъртта
Автор: raztvoritel Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3555 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 08.02.2009 03:11


      Напоследък ме е страх от смъртта. Това е ново преживяване за мен. Страх ме е от моя край и от това, че ще загубя близките си хора. Чела съм, че животът не свършвал със смъртта, че после продължава да те има. Но от своя опит не мога да твърдя, че е така. Понякога спя толкова дълбоко, че часовете на сън не оставят никакъв спомен в паметта ми. Времето е изчезнало. Сякаш наистина не съм съществувала, нито е имало време. А смъртта е още по-голяма неподвижност и бездействие. След като в единия сън мога да пропадна така, колко ли повече бих се изгубила в смъртта.

      Случвало ми се е толкова да ме е страх, че ще умра, че да не смея да заспя, защото усещам как губя контрол над съзнанието си, което напуска тялото през темето ми. Усещах как изоставям тялото си и не знаех дали това е смърт или не. Усещала съм живота си като вибриращата през въртящите се перки на вентилатор светлина и ме е било страх, че тези вибрации могат да стават все по-бавни, докато накрая настъпи пълен мрак. Без светлината, в която трепка моят животец.

      Близките ми - така съм свикнала да ги има. Какъв начин да се разделя с майка си - тя ще ми остави тялото си и ще се стопи в спомените ми за нашите срещи. Отсега страдам за това. Да я погреба е като че ли сама да реша да я махна от живота си. Мамо, не искам да те губя! Дано е задълго, но не завинаги. Дано има отвъден свят, където ще се съберем и ще празнуваме.

      Когато се роди човек, когато се роди човек, той става първо част от семейството, сетне и на по-голямата общност от хора, сред която се развива. Когато дойде смъртта, човекът вече има много да губи. Семейството, приятелствата, може би дори и света. Накрая и тялото, което толкова е обичал и за което се е грижил. Той става част от една още по-голяма общност, тази на умрелите. Всичко това, в културно отношение. Човешките Божества представят нашата същност, която е с нас, докато сме живи; после с нашите наследници, докато те са живи, макар ние вече да не сме.

      Смъртта била като да строшиш електрическа крушка: вече не свети, ала ток продължава да има. Не знам какво е да си ток и дали изобщо той има общо с бъденето. Позната ми е светлината. За разлика от слепците, свързвам я с наличието на съзнание у себе си. Марк Аврелий нарича хората "душа, която носи мъртвец". Излизаш по улиците - парад на мъртъвците, изнесли ги слънце да ги види. Завчера гледах "Ел Греко", кинофилм за живота на художника. Когато го привикаха отците от инквизицията да го разпитват, той заяви на баш инквизитора: "Не можеш да ме изплашиш с изгаряне на кладата, аз цял живот горя!" Какво безстрашие. Иска ми се да можех да кажа същото, но не мисля, че бих останала с ума си при мириса на собственото ми цвъртящо месо.

      След нас в смъртта ни, след нашата смърт искам да река, ще останат планините, горите, реките. Вярвам в това. Тази мисъл, че ще остане природата, внушаваща покой, ми помага да приема вестта че ще умра по-леко. (Мисълта, че времето и пространството ще свършат с мен, напротив, действа ми стресиращо.) Може и да е иначе, може въобще нещата да стоят съвсем различно. Завършвам, припомняйки, че смелият умира веднъж, а страхливият хиляди пъти. Затова трябва да изберем да бъдем смели и ви го пожелавам.



Тагове:   смъртта,


Гласувай:
0



1. krivoshapkova - Привет!
08.02.2009 08:45
Разбирам те! Има една нова теория ,която може би ще ти допадне или поне ще обясни част от въпросите ти- виж блога на ssatik
цитирай
2. raztvoritel - Благодаря.
08.02.2009 22:40
.
цитирай
3. bogolubie - Миличка, знаеш ли, по-точно усети ли как дойде на този свят?
06.12.2009 15:29
Така няма да усетиш и когато си идеш от него. Виждала ли си как пеперудата излиза от пашкула на гъсеницата? Аз съм виждала. И за близките си не бива да се притесняваш, защото и те не са вечни. А какви мъки ще дойдат на земята?! Живите ще искат да станат мъртвите от гробовете, та те да се настанят там. Така е писано.
За природата ще ти кажа, че е предвидено този път да бъде съсипана с огън, вместо с потоп. А, ако искаш да прочетеш за смъртта и раздялата с близките, трябва да прочетеш в Новия завет, в Първото послание на св.ап. Павел към солунците, 4-та глава, от 13 до 18-ти стих. Отпусни си душата, защото всичко е в Божиите ръце. Нужно е само да му се довериш, защото Той е всемогъщия Баща.
цитирай
4. raztvoritel - :)
13.12.2009 23:36
Благодаря за утехата, която намерих в думите ти. Прочетох стиховете от Новия завет, към които ме насочи.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: raztvoritel
Категория: Политика
Прочетен: 469359
Постинги: 263
Коментари: 192
Гласове: 1394
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930